www.F3B.eu

RC 2021 - návrat ke kořenům

31.08.2021 23:20

Od loňského jara, kdy se v podstatě utnula soutěžní sezóna F3B, jsem nelenil a vyzkoušel pár nových vysílačů. Jednalo se mi primárně pouze o to si rádio osahat a zhodnotit kvalitu jeho provedení a případnou možnost použití pro jednodušší modely, či jako záložní na závody. 

Jistě jsem nebyl sám, koho zaujal multiprokolový vysílač JIMPER/RADIOMASTER/RADIOKING. Jedná se pochopitelně o Číňany a okopírovanou krabici Futaba. Trochu se mi to příčilo, vzpomínám jak si FrSky udělal jméno na svém Taranisu v krabici JR-PROPO. Dodnes to nepřenesu přes srdce, jak číňan vykrade něco, na čem dlouhé roky pracují druzí. Nicméně jsem tento fenomén chtěl vyzkoušet a tak jsem objednal nejdříve nejlevnější klon klonu ukradeného originálu, RADIOKING. Cenovka byla z Číny cca 140 USD. Jedná se o docela průlomový vysílač a řekl bych, že je to rozumná volba pro modeláře, kteří za vysílač nechtějí utratit desetitisíce a přitom požadují řadu mixů, telemetrii, barevný displej apod. Provedení je relativně rozumné a až na občasný otřep na krabici bylo vše OK.

Zajímalo mě, zda je na tom dražší a údajně kvalitnější RADIOMASTER opravdu lépe. Tak jsem jej objednal, tentokrát již z domácí distribuce za cca 5000,-Kč. Musím říci, že lepší provedení je opravdu znát! Na displej je velice dobře vidět a v oblasti modelářských rádií je jeho projev naprosto standardní a konkurenceschopný. Rozhodně jsem s vysílači netrávil hodiny na přímém slunci! Výdrž na dvě liionky byla slušná, na krabici nic nevrzalo a využití funkčních tlačítek lepší než u předchozího rádia!

Chyba u multiprotokolových vysílačů je absence komunikace se spoustou známých značek a jejich systémů. Mé JR PROPO DMSS nechodilo, Jeti rovněž ne, nové FrSky rovněž ne…..no a těch dalších 50 čínských systémů, plus asi 5 dalších já nemám a nikdy jsem neměl……

Po tom, co jsem si oba vysílače porovnal a následně předal jejich novým vlastníkům, jsem hledal řešení pro řízení všelijakých poletuch a zároveň jako zálohu pro soutěžní modely. Volba padla na FrSky X20. Velice zajímavý design a nový FW Ethos mě opravdu zlákal a i přes vyšší cenu jsem RC objednal. Tělo rádia je velice precizně vyrobené, ovladače dobře sednou. ETHOS je moderní prostředí, které se neustále vyvíjí. Vyvíjí ho inženýři a ne modeláři, proto si číňan zařídil fórum pro komunitu nadšenců. Ti svými příspěvky a požadavky úkolují vývojáře. Musím říci, že toto docela funguje a doplňování funkcí šlo relativně rychle kupředu. Nicméně jsem si právě u Ethose uvědomil, že za top vysílači FUTABA, JR PROPO, SANWA jsou skutečně desítky let práce a vývoje solidních firem! To co jiní budovali roky, nelze uvařit za pár měsíců ani v komunistické Číně! Když jsem vysílač v dubnu dostal, byla v něm verze fw 3, v srpnu jsem instaloval verzi 10. Spoustu změn proběhlo, nicméně ani po 7mé aktualizaci rádio neumělo diferenciaci motýla! Jistě tušíte co následovalo, vysílač jsem opět prodal…toto mě sice rozčílilo, nicméně mnoho dalšího potěšilo! Rychlost systému, dotykové i kolečkové ovládání, dlouhá výdrž na akumulátor, čitelnost displeje na sluníčku. Pokud se nad tím ale zamyslíme, dělat pokusného králíka a testovače číňanům, zaplatit za tuto možnost skoro 10.000,-Kč a hromadou svého času.......to je prostě nesmysl!

Ač se říká, že do stejné řeky již nevstoupíš, já sám jsem tak v životě již mnohokrát učinil….a nelitoval jsem (většinou). Tak se stalo, že na mě mrknul nový vysílač FUTABA T16IZ. Do týdne byl doma. Staré známé mixy, celý systém jsem znal, do toho od dob Futaby FG12 nově moderní design, telemetrie, hlasový výstup, dobře čitelný displej, výdrž na baterie 21 hodin, váha cca 700g, žádná anténa (může zůstat zacvaknutá v těle). Přijímače se zmenšily. Takže jsem nelenil a za cca 20 minut nastavil elektrické F3B. Při programování nenastalo žádné úskalí, vše šlo jako po másle a bez jediného problému! V tomto okamžiku jsem pochopil, jak složitou cestou prošli všichni renomovaní výrobci, kterým novodobé „rychlokvašky“ nesahají ani po paty. S rádiem jsem po týdnu absolvoval první víkendové závody a ani o něm nevěděl a mohl se soustředit na létání! Jediné co jsem nepochopil je, že všechny nejvyšší řady disponují již tak 20 let pouze 8mi letovými fázemi, nicméně každá s dvěma režimy trimování, což je sice naprosto dostatečné pro většinu soutěžních pilotů, mě by ale bodlo režimů 10 až 12 (tak jako to má mé JR PROPO 28X, nebo WEATRONIC).

 

RC zdarec......pavel

 

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)