www.F3B.eu

MX 20 Hott - pokračování skororecenze-opraveno 9.1.2013

02.12.2012 20:44

Takže dnes jsem pokračoval v seřizování své vosy Fosy :-)

Při teplotě mínus 3 stupně to bylo lahodné létání na letišti aeroklubu Mladá Boleslav. Základní nastavení modelu pro všechny letové úlohy jsem pochopitelně provedl doma v teple krbovek, nicméně to nejdůležitější vždy probíhá na letišti. 

Při nízkých teplotách nastávají problémy, které vás v létě ani nenapadnou. Když si vzpomenu na nepoužitelnost soupravy MZ14, tak se dnes již jen usmívám. Její barevný displej prostě v zimě nefungoval, prodlevy byly šílené a navíc na něj ani nebylo vidět. Nastavovat šlo vše pouze s velkými problémy! No a lion akumulátor šel opravdu velice rychle do háje. Celkem jsem měl 3 baterky! Takže MX20 běhá špičkově, žádné prodlevy, ovládání naprosto bezproblémové. Čitelnost zobrazovače stále výborná.

Alfou a omegou (pokud máte těžiště a háček tam kde má být) je seřízení neutrálu výškovky. Pokud ho máte na start špatně, jde eroplán poměrně rychle do kytek, respektive do země a pod kytičky. To co mě uchvátilo před mnoha lety u 9Z byly digitální trimy. Ty umožňují přesné seřízení všech úloh vpodstatě během jednoho letu. Při startu na navijáku několika dotyky vyladíte optimální tah v silonu a dostanete model do stavu, kdy se nezvrkne na jednu nebo druhou stranu. Je to dílo okamžiku. U mechanických trimů (třeba u Futaby FC-28 Nebo Graupnera MC-24) je toto nemožné, protože trimem hýbete tam a zpět a po seřizení jedné fáze letu bylo potřeba hodnotu uložit a pokračovat dále. Práce na mnoho hodin. Díky elektronickým trimům jsem schopen při rozdílných letových podmínkách na závodech, během vteřiny doladit úhel sestupu při náletu do báze v úloze rychlost. Stejně tak odladíte optimální cestovní rychlost na vzdálenosti. Takže tuto důležitou funkci má MX20ka vcelku dobře zvládnutou a funkční pro každý letový režim zvlášť. To co jsem občas používal (nemyslím si ale že je to nutnost). je rozdílná citlivost trimu v daném letovém režimu. U tohoto vysílače je krok trimu shodný pro všechny režimy. Myslím, že to není na závadu.

Následovalo ladění režimu výstřel a stoupání (jeden režim). Zde mám vypnutý mix křidélka do směrovky, zmenšené výchylky na křidélka (abych nějakým zásahem nekladl přílišný odpor vzduchu) a zvětšení výchylky výškovky pro ostré přitažení a potlačení. Musím říci, že u Fosy není problém pro potlačení a přitažení vystačit se shodnou hodnotou, takže ani v tomto případě mi SW vybavení vysílače nepřipravilo žádné rozladění :-) Nastavení seřízení na vzdálenost a rychlost bylo již naprosto bez problémů. Pro termiku může nastat potíž s diferenciací motýla, zatím mi u tohoto letadélka nepřijde jako nutnost, ale až čas ukáže.

Proti Sanwě má MX20 o dva letové režimy více. Toto jsem velice dobře využil při startu, kdy po odhození po cca 1 vteřině přepnu na menší nastavení klapek a mírně odlišný neutrál výškovky. Co mi chybí, je možnost trimování odtokové hrany v daném režimu za letu. Sanwa měla geniální elektronické trimy, takže v termice šlo přidat pro kroužení. U Graupnera jsem to nenalezl, ale třeba jsem zatím špatně hledal :-) Každopádně jsem to používal poslední rok a nemyslím si, že je to funkce nezbytná. OPRAVA 9.1.2013! Trimování odtokovky na jeden otočný ovladač lze bez jakéhokoliv problému nastavit v každém letovém režimu, velikost i smysl. Tzn, vyberete libovolný otočný ovladač, nebo třípolohový přepínač a dle libosti v jakémkoliv režimu zapnete trimování odtokovky a nastavíte citlivost! Pro zalétávání a testování asi optimální funkce.

Výškoměr se zatím zdá velice rozumný. Žádné výrazné a nesmyslné rozdíly mezi jednotlivými lety. Po přistání odchylka max 1metr proti startu. Věřím, že jej někdy porovnám s nějakým Romanovým, abych poznal jeho přesnost. Nicméně dle mého oka, jsou hodnoty reálné. Průměr při 1m/s na 45 stupňů z boku cca 240 až 260 metrů. Když to absolutně zdechlo a občas mírně zavanulo z boku až trošku do zad, tak kolem 220. Dva starty do mírného šprajcu, 270 a 285. Uvidíme. Silon 1,15 co má za sebou mnoho startů, baterky čerstvě nabité. Informací o telemetrii Hott jsem moc nenalezl, vím že se dá logovat na paměťovou kartu microSD ve vysílači záznam z GPS a začínám se pídit, jestli toto půjde i ze samotného výškoměru. Snad jo. Nicméně jak jsem již jednou předeslal, potřebuji znát maximální výšku po výstřelu a na analýzy si moc nepotrpím (bohužel :-). Otázkou zůstává, zda po instalaci GPS modulu s tlakovým čidlem v jednom celku, systém zaznamenává vše z GPS, nebo zda výšku odečítá z tlakového čidla. První případ by byl dost na houby, protože výška je podle GPS vždy velice nepřesná. Uvidíme co ukáže čas. 

pokračování příště

...pavel

Diskusní téma: MX 20 Hott - pokračování skororecenze

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)