www.f3x.org
3/5 2019 Digitální váha pro určování těžistě
 
Jestli mě za poslední roky něco na letadýlka opravdu nadchlo, je to právě toto zázračné zařízeníčko! Konečně jsem se u všech svých modelů dozvěděl realitu. Změny těžiště v průběhu nakládání závaží můžou být značné a je dobře vědět jak a kdy je potřeba je kompenzovat! Ta hračka je prostě a jednoduše zázrak a já moc děkuju Marceli Králíkovi za její rychlé dodání! Pochopitelně obdobný výrobek dnes dodává řada výrobců, ale od Marcela mi to přišlo nejblíže (i když ze Zlína na Kokořín:-)
Rozdíly v určení těžiště se pohybují v řádu desetin mm a jediné v čem může být trošku problém, je celková pružnost konstrukce váhy. Při modelu naloženém na 3,5 kg se přeci jenom už trošku prohne.
Každopádně výsledná měření mám nyní o deset řádů přesnější než do dnešního dne. Balancovat totiž s modelem na šroubováku v dílně 2x3,5 metru je prostě na houby.  
 
 
 
 
 
 2/5 2019  RC soupravy pro F3X mašiny -  pokračování po 10 ti letech
 
 

Procházel jsem historii svých článků zde na na webu a narazil na mé povídání o modelářských aparaturách, které mi prošly rukama. Článek jsem psal v roce 2009 a světe div se, je to již 10 let! Stále mě létání baví a můj ulítnutý koníček v podobě permanentního hledání RC systému se mě stále drží. Je to tedy ideální stav pro pokračování mého retrospektivního povídání.

 

Původní článek byl psán chronologicky a rozhodně jsem v něm nedělal recenze RC souprav, ale spíše v krátkosti a s odstupem času dané rádio popsal a zhodnotil jak mě bavilo jej používat pro F3X modely. Co bylo na článku hodnotné je podle mého názoru fakt, že všechny popisované soupravy a systémy jsem vždy vlastnil a používal v závodních modelech. To znamená že se nejedná o informace “z doslechu”, ale “na vlastní kůži”.

 

POKRAČOVÁNÍ............

 

 

 

 

BROUK V HLAVĚ
 
Stále mi v hlavě hlodá nezájem většiny modelářů o osud svých krásných modelů. Zatímco je na přepravu a uskladnění balí do luxusních polstrovaných obalů, tak do vzduchu je vypustí, nechávajíce své miláčky na pospas pochybným modelářským aparaturám mnohdy renomovaných značek. Nedá mi to a znovu se zde vrátím ke své testovací anabázi, kterou jsem prošel. Pokusím se popsat tuto problematiku poněkud detailněniji.
 
Před třemi lety, jsem podrobně otestoval v té době "nejlepší" modelářské 2,4 GHz systémy. JETI DC 16 - WEATRONIC BAT60 - FRSKY Taranis - JR 28X. Byla to činnost relativně dost zdlouhavá a nákladná, nicméně těžím ze získaných zkušeností dodnes! Opravdu jsem tenkrát pochopil, že modelářský TOP vysílač není pouze o programovém vybavení a o tom jak se marketingově prezentuje výrobcem, ale že záklkad všeho je vlastní systém přenosu a jeho chování v mezních podmínkách. Pochopitelně bez hlubších technických znalostí dané problematiky a patřičného vybavení nelze provádět "odborné" testování a měření, ale "pouze" porovnávání různých stavů a situací, které mohou nastat při používání.  Pokud tyto stavy člověk nasimuluje u několika odlišných systémů 2,4 (výrobců) za stejných podmínek a v podstatě zároveň, lze si udělat poměrně jasné závěry! Řekl bych, že toto testování je pro praktické použití v závodních modelech daleko důležitější než informace od výrobce, že je celý systém 100% testovaný a super kvalitní! Jedinou nevýhodou je poměrně velká časová náročnost. 
 
Nyní k průběhu testů. Vše jsem zkoušel a porovnával s ohledem na relativně bezpečné ovládání modelu. Nešlo mi pouze o to, abych měřl jakési "rekordy", v dosahu či rychlosti obnovy ztraceného signálu. Subjektivně jsem vše porovnával tak, abych došel k hodnocení a závěru o míře použitelnosti dané soupravy v soutěžních modelch. Jednalo se tedy o testování schopnosti zpracování příjímaného signálu a použitelnosti "toho co z něj zbylo" pro řízení modelu. Při postupném zvětšování vzdálenosti pochopitelně rx dostává čím dál méně informaci až se serva v podstatě přestanou hýbat úplně. Ve svých modelech v 90% nepoužívám FailSafe s nastavením nějaké naprogramované polohy, protože tento je při rychlosti 200km/h podle mě naprosto zbytečný. Při ztrátě signálu zůstává poslední známá poloha. Takže řešíme situaci, kdy se začne ztrácet signál a již nelze řídit model. V případě že je to pozvolné a způsobené zvětšující se vzdáleností, může to mít fatální důsledky. Jenže to platí za předpokladu letu s celobalsovým mnodelem a s tím létá na hranici dosahu 2,4 systému asi málokdo. Daleko pravděpodobnější je stav, že se s modelem pohybujeme v menších vzdálenostech a následně se antény přijímače zastíní například křídlem z uhlíku. Jedná se například o stav při kroužení v termice, kdy se pozice modelu vůči vysílači na zemi stále mění. Nastává výpadek signálu. Logicky je to sice prekérní situace, nicméně pokud daný systém dostatečně rychle obnoví spojení po odstínění přijímače, máme vyhráno! Toto je podle mě celá problematika modelářských 2,4 systému shrnutá v jedné větě. Je to prostě rychlost, tak jako v životě, rychlejší vyhrává a také mnohdy přežije. Pokud se systém vzpamatuje cca do 1 sekundy po obnovení signálu, je veliká pravděpodobnost že pilot výpadek ani nezaznamená a řídí model dále. Jeho reakce nemusí být 100% ale při troše štěstí a relativně nižších rychlostech letu je řízení stále dobře použitelné. V případě, že je systém po obnovení signálu pomalejší a vzpamatuje se za  2 a více sekund, může to mí naprosto fatální důsledky! Obvzláště při zmiňovaném kroužení se pak model ocitne v bludném kruhu, protože než se spojení alespoň na krátkou chvilku obnoví, tak se antény opět zastíní. V tomto případě se může stát, že se spojení již NEOBNOVÍ na dlouhé vteřiny. Pilot ve větších vzdálenostech ztratí přehled nad polohou modelu a pokud o model nepřijde, tak minimálně ztratí drahocenné vteřiny, případně dobrý výsledek soutěžního letu.
Rozdíly mezi jednotlivými aparaturami byly tak propastné, že jsem to vlastně do dnešního dne nepochopil. Vím, že toto budou řešit převážně soutěžní piloti a to ještě pouze ti, kteří létají s celokompozitovými modely plnými uhlíku. Prostě si plně uvědomuji, že 90% uživatelů to může být a také je naprosto jedno. Jejich modely to neohrozí, létají relativně blízko a jejich modely nejsou plné vodivého uhlíku. Proto se daří úspěšným výrobcům prodávat své soupravy, aniž by čelili vlně kritiky. Skutečně se jedná o problém, který se týká malé části soutěžních pilotů a rekreační modeláři na něj nikdy narazit nemohou.
Každopádně testování proběhlo na zemi na letištní ploše, systémy byly umístěny na jednom místě. Přijímače měly antény umístěny pod stejným úhlem.  Rx+serva+aku vedle sebe na desce na stativu cca 1,3 metru vysoko. Serva měla dlouhé výstupní páky nastaveny lištou, aby byl znát jejich pohyb. Na desku jsem měl natočenou videokameru se záznamem. Vysílače jsem postupně odvezl do vzdálenosti 1,5 km, kde testování začínalo. Vysílačkou jsem hlásil do druhé stanice, umístěné u videokamery, okamžitou vzdálenost a momentální činnost. Vždy jsem popojel o cca 100 metrů blíže a vyzkoušel všechny rádia. Přečetl sílu signálu, udělal základní pohyby ovladači a s vysílačem jsem měnil polohu vůči přijímačům. Toto byl jediný způsob jak si sám ověřit funkčnost všech systému a sám si data následně analyzovat! Na získané video jsem se opravdu těšil! Takto jsem se postupně přiblížil až do cca 200 metrů a tam jsem testy ukončil.
Rozdíly v dosahu a v rychlosti obnovení signálu při jeho ztrátě byly fatální a vedly mě k jednoznačné změně mého vybavení, která používám dodnes. 
Veškeré testy jsem prováděl já osobně, veškeré náklady na zakoupení aparatur jsem rovněž nesl na bedrech já, za výsledky si stojím a osobně se dnes jen směji některým uživatelům "TOP" souprav jak jsou přesvědčeni o jejich dokonalosti a bezchybnosti. Já bych v současné době svůj systém neměnil, ale na rozdíl od většiny uživatelů to není pouze z nějakého duševního přesvědčení, ale z vlastní zkušenosti! 
Z níže uvedených výsledků si obrázek můžete udělat sami. Jako bernou minci bych opravdu bral rychlost, dosah v daném okamžiku je hodně závislý na mnoha faktorech, ale rychlost systému vám ve vzduchu opravdu nikdo nepřidá!
Výsledky:
Dosah:  
Jeti DC 16 600-700 metrů
Weatronic BAT60 900 metrů
FrSky Taranis 1250 metrů
JR 28X 900-1000 metrů
 
Rychlost obnovení signálu:
Jeti DC 16 cca 3 sek
Weatronic BAT60 cca 0,5-1 sek
FrSky Taranis cca 1-2 sek
JR 28X cca 0,5-1 sek
5/4/2019    BROUK V HLAVĚ     Jeti/FrSky/JR/Weatronic ?

                         
 
Stále mi v hlavě hlodá nezájem většiny modelářů o osud svých krásných modelů. Zatímco je na přepravu a uskladnění balí do luxusních polstrovaných obalů, tak do vzduchu je vypustí, nechávajíce své miláčky na pospas pochybným modelářským aparaturám mnohdy renomovaných značek. Nedá mi to a znovu se zde vrátím ke své testovací anabázi, kterou jsem prošel. Pokusím se popsat tuto problematiku poněkud detailněniji.
 
Před třemi lety, jsem podrobně otestoval v té době "nejlepší" modelářské 2,4 GHz systémy. JETI DC 16 - WEATRONIC BAT60 - FRSKY Taranis - JR 28X. Byla to činnost relativně dost zdlouhavá a nákladná, nicméně těžím ze získaných zkušeností dodnes! Opravdu jsem tenkrát pochopil, že modelářský TOP vysílač není pouze o programovém vybavení a o tom jak se marketingově prezentuje výrobcem, ale že záklkad všeho je vlastní systém přenosu a jeho chování v mezních podmínkách. Pochopitelně bez hlubších technických znalostí dané problematiky a patřičného vybavení nelze provádět "odborné" testování a měření, ale "pouze" porovnávání různých stavů a situací, které mohou nastat při používání.  Pokud tyto stavy člověk nasimuluje u několika odlišných systémů 2,4 (výrobců) za stejných podmínek a v podstatě zároveň, lze si udělat poměrně jasné závěry! Řekl bych, že toto testování je pro praktické použití v závodních modelech daleko důležitější než informace od výrobce, že je celý systém 100% testovaný a super kvalitní! Jedinou nevýhodou je poměrně velká časová náročnost. 
 

 

01/01/2019    2019 FAI F3B World Championship for Model Gliders
 
 BULETIN 0 
 
www.f3b-wc-2019.com
 
 
 
 F3B 2019 
 

Šlapka na naviják

Firma VP CENTRUM změnila doménu svého eshopu.
Od nich jsem si před 5 ti roky kupoval nožní spínač na naviják a stále funguje EXCELENTNĚ. Cena cca 200 Kč!
 

MAG+ Lomcovákův strojek, který opravdu stojí za to!

Osazení svého Avatara jsem doplnil touhle nádhernou věcičkou! Vůbec nechápu, jak jsem jí ty roky co ji Lomcovák nabízí mohl tak sprostě přehlížet!
 
 
Funguje krásně a konečně budete znát stav svých zdrojů v modelu. Roman nyní inzeruje, že do roka a do dne půjde propojit s Jeti telemetrií a na svém vysílači DC-DS uvidíte hodnoty napětí, maximálního proudu a hlavně, odebrané kapacity!!! Vždy jsem o přijímačové baterie velice pečoval a po létání jsem je na nabíječce kontrolovaně vybil. Měl jsem vždy absolutní přehled o jejich stavu, až jednou......
To jsem si takhle na Rané užíval dokonalého větru a létání na svahu. No a tenkrát jsem do eroplánu naložil vše co jsem měl, toto se stane málokdy. Díky plnému naložení a extrémnímu větru byl odběr z rx baterek výrazně vyšší. Baterky zdechly. Můj model přistál daleko za kopcem, s napůl otevřeným butterfly a myslím, že dopadl úplnou náhodou dobře.
 
....pavel

Podzimní euforie    

Před 14 ti dny jsme se ocitli od pátku do neděle v Jizerkách a Krkonoších. Bylo nádherné počasí a zážitky máme opravdu krásné!

Blízká setkání s Járou Cimrmanem v pojizerské obci Příchovice ve mě zanechala hlubokou stopu, avšak sobotní dvouhodinové létání s Bravem v azurovém počasí pohladilo mou leteckou duši zdaleka nejvíce! Nádhera.......

letu zdar

pavel

První RC soupravy pro F3X mašiny!

Včera jsem si u Franty Bayera zavzpomínal na dávné časy. S těmito RC soupravami jsme kolem roku 1989 začínali létat soutěžní kategorie F3X brusů. Jednalo se o vysílače v krabicích a s ovladači Modela, avšak s naprosto odlišným kodérem, který již obsahoval důležité mixy funkcí pro soutěžní létání. Mix křidélka-směrovka, vztlakové klapky-křidélka, butterfly, výškovka-vztlaky a hlavně se třemi polohami klapek s výškovkou pro úlohy start, termika a rychlost!Rozhodně si rozklikněte detail fotografií, nechce se věřit že vysílače byly schopny ovládat soutěžní modely s 3 klapkovým křídlem! Všimněte si na jednom z vysílačů samolepky z kontroly vysílačů na Mistrovství Evropy v Popradě 1990! Celou elektroniku vymýšlel a vyráběl Marcel Vondruška z Libeňského klubu. Byly to nádherné časy :-)

Bravo F3K DLG  ...... TŘIKRÁT SLÁVA !!!

Bravo mě donutilo napsat po několika měsících další článek sem

Bravo mě přimělo vyndat po 6 ti měsících svůj fotoaparát SONY NEX 5

Bravo mi stále nedá spát a ráno i večer chodím létat

Již na podzim jsem se zde zmínil o tom, že jsem si pro zpestření zimních dnů pořídil dva modely F3K. Byl to kevlarový STEIGEISEN a lehký VORTEX. Přes zimu jsem s nimi nalétal tak 10 až 15 hodin čistého času, což je proti 0 hodinám v minulých letech paráda! Zažil jsem s nimi krásné chvíle na sněhu, za sluníčka, ve větru i v totálním oleji. I když mé schopnosti vyhodit model do obřích výšek dobrých pilotů jsou prachbídné, začínal jsem tušit, že potřebuji postoupit o stupínek dále. Absolvoval jsem pár soutěží zimní ligy, pak Melník, Zlín a minulý týden Jižní Čechy. Většina modelů mi letovým projevem připadala velice podobná těm mým strojkům. Jediné v čem se lišila byla hmotnost, kterou výrobci tlačí fatálně blízko 200 gramové úrovni a extrémní tuhost celokarbonových konstrukcí. Když vzpomenu na dobu před 12 ti lety, kdy jsem vyráběl soutěžní strojek ABSALUT DLG s letovou váhou 335 gramů, tak mi maličko zůstává rozum stát. Avšak za 12 let, je to vývoj vlastně jenom o pár gramů ...chachaaa  Zkušenosti z košťat F3B jsou naprosto jednoznačné. Čím tužší model, tím lépe! Pochopitelně v kombinaci s nízkou hmotností. Po podrobné analýze okololétajících modelů jsem jako optimální řešení vybral dva kandidáty. Ukrajinský SNIPE a nový model BRAVO od Ivoše Bratršovského. Oba mají štíhlejší koncepci a obecně mi přijdou při startu daleko živější, což začínající pilot jako jsem já potřebuje! Protože jsem si chtěl užít ještě tuto sezónu a naskytla se možnost domluvit se přímo s Ivkem, padla volba na Bravo. 

 

Pravidelní čtenáři mého plátku jistě tuší co bude následovat, když už jsem se dostal k napsání tolika řádek.....VELIKÁ CHVÁLA! Model BRAVO JE ABSOLUTNĚ DOKONALÝ STROJEK! Jeho chování při hodu, při kroužení, ve větru i v bezvětří naprosto nemá chybu! Díky skvěle navrženému systému dovažování speciální trubičkou se zámkem, je doladění modelu do daných podmínek otázkou cca 15ti sekund. Můžete jít na start a těsně před hodem zasunout tu správně těžkou trubičku, ano slyšíte správně! K modelu jsem dostal 3 různé balasty, které vypadají stejně, ale nejsou stejné! I když mi systém Ivo vysvětloval, stejně jsem jej nepochopil. Tuhost křídel je naprosto famózní a řemeslné zpracování bez jediné chyby. To, že je model velice poctivě zpracován dosvědčí 30 dalších pilotů, kteří viděli můj maličký karambol na posledních závodech, kdy jsem hned při hodu na vrcholu skončil ve sluníčku a po cca 10 ti sekundách rozhlížení se mi model zapíchl 4 metry vedle cca 16 cm hluboko kolmo do země. Eroplán jsem tahal oběma rukama a až na jedno utržené servo na křidélku se mi N.I.C. nestalo! Takové modely do dnešního dne vylétaly pouze z dílny Vaška Vojtíška! Každopádně se s eroplánem konečně přibližuji 50 ti metrové výšce po hodu a doufám, že měřených cca 65 ti až 75 metrů co dává Ivo také za nějaký čas dosáhnu. Když vím, jak je těžké se při startu u F3B modelů dostat o 10% výše, tak se u F3K na těch 20% opravdu těším. 

Po zkušenost se seřizováním posledního modelu F3B Pitbull, kdy vše začalo opravdu dobře fungovat až při posunutí těžiště hodně dozadu, jsem aplikoval to samé. Opravdu je toto důležité i při kroužení v termice i když dříve jsem tomu nepřikládal valný smysl. Pokud mám slabé podmínky, tak se těžiště vzadu projeví přímo blahodárně na výsledné výkony! Nesmíte to pochopitelně přehnat a skončit ve vrtáku zapíchnutí v hromadě hnoje! U BRAVO jsem proti doporučení Ivošoše dostal o mnoho mm vzad a stále to uřídím celkem v pohodě ……..venku je tak krásně, jdu si párkrát hodit

 

letu zdarec.....pavel

Zde odkazy na kanál YOUTUBE

BRAVO F3K

/album/bravo-f3k/dsc03854-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03857-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03852-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03848-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03874-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03864-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03882-jpg1/
/album/bravo-f3k/dsc03881-jpg1/

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek

JR PROPO / DFA

Zdá se že firma JR je v nových rukách velice aktivní a funguje s "nohama na zemi". Těží ze svých oblíbených produktů. Na druhé straně mnoho a mnoho svých zákazníku již ztratila.

 

Novinky

23.10.2012 22:25

Zemřel Libor Malák, zeloživotní člen Libeňského klubu

Dnes, 23.října 2012 jsme se rozloučili s Liborem Dne 16. října letošního roku zemřel celoživotní člen našeho Libeňského modelářského klubu, náš přítel a kamarád, Libor Malák. Bylo mu pouhých 51 let. Vzpomeňme na Liborka s láskou a radostí v srdci, bude nám všem nesmírně...
05.09.2012 06:17

Hořická TRUBICE 2012 – Mistrovství ČR F3B

Hořická TRUBICE 2012 – Mistrovství ČR F3B Když jsem v pátek přijel z práce v 17.30 domu, měl jsem toho tak akorát. Během 40 ti minut jsem naházel všechny nutné krámy do auta a na otření hadrem, nebo ofouknutí kompresorem již bohužel nezbýval čas. Pokud během 12 ti měsíců jdete jednou létat na...
24.08.2012 07:59

Jaro Muller

Narazil jsem na nový web legendy mezi výrobci kompozitových modelů, Jaro Mullera. Jara již prostě nebavilo polehávání u bazénu a věčné chození na golf a tenis a začal opět patlat letadýlka :-) Podle provedení webu bych řekl, že se vrhnul i na tvorbu svých www. Klikněte i na barevná schémata.........
25.04.2012 23:18

7 dní se Sanwou..zamiloval jsem se :-)

První týden osahávání Sanwy SD 10 mám za sebou, takže zde jsou mé postřehy: Co je hodně FAJN? -rádio je opravdu na LÉTÁNÍ a nikoliv na teoretizování a vymýšlení fikivních nastavení modelů doma od notasu na diskusních fórech :-) -vysílač na mě působí čím dál více jako poctivý výrobek který...
18.04.2012 12:44

SANWA SD10

SANWA SD10 Po sezóně 2011 jsem svou Futabu T12FG dal z domu, takže nastal po dlouhé době prostor pro přemýšlení. Na sklonku léta mi z Číny přišla Turnigy 9X za nádherných  54 USD  s několika RX v ceně kolem 10USD, takže na poletování s EPP jsem měl rádio více...
09.07.2011 12:00

Pojištění u ČESKOMORAVSKÉ MODELÁŘSKÉ ASOCIACE :-(

Tak to je hustýýýý! Někdy v dubnu jsem zde psal o pojištění. Záhy jsem pojištění zaplatil a dovolil jsem si chtit nechat poslat veškeré papíry na jinou adresu než mám uvedenou v online formulaři na pojištění......no a to je vše. Od té doby, tedy cca 3 měsíce, si dopisuji s Václavem Jankem a dokola...
04.04.2011 03:47

Láska na první pohled. TOHO PTÁKA PROSTĚ MUSÍM MÍT !!!

O víkendu na Rané jsem se po dlouhé době zamiloval ! Za 70 USD je to ještě levná návštěva vykřičeného domu :-) pavel........