www.F3B.eu

ROZLOŽENÍ OVLÁDACÍCH PRVKŮ NA PALCOVÉM VYSÍLAČI

01.04.2011 14:34

 

ROZLOŽENÍ OVLÁDACÍCH PRVKŮ NA PALCOVÉM VYSÍLAČI

tak jak ho používám já pro soutěžní létání s větrůňky F3B :-)

Po příspěvku od Romana na Lomcováku jsem tedy přispěl i já svou troškou (omlouvám se za časté použití slova přepínač :-)

Přepínače, na kterých jsou polepky používám. Pravý přepínač od sebe klapky na start, na výstřel přepínám přes nulovou polohu k sobě. Před cca deseti lety, kdy jsem létal pultovou FC28 s přepínači v kniplu, měl jsem to obráceně. Tzn logickým způsobem ....čím více dopředu, tím rychleji. Nicméně když jsem začal létat palcové rádio došlo mi, že to prostě musím mít obráceně. Na pravém ovládacím kniplu mám brzdy a tudíž létám vpodstatě vždy s kniplem doraženým dopředu. V nejkritičtější fázi startu (možná celého letu F3Bčka), tzn při přechodu z vleku do výstřelu, MUSÍM mít ovládání absolutně pod kontrolou. Tzn při rychlém přepnutí k sobě, mám palec na kniplu křidélek pevně opřený a pohybem ukazováčku k sobě mi zůstává vše pevně v rukách. Pokud bych přepínal na výstřel od sebe není TO ONO, protože palci odlehčím ! Pokud si to vyzkoušíte, pochopíte o čem píši :-)

Na levém přepínači od sebe již logicky rychlost, k sobě vzdálenost. Ve fázi přípravy náletu do báze je již času spousta a již pilot není v takovém napětí jako právě při přechodu z vleku do výstřelu. Ještě k použitým přepínačům. Jsem přesvědčený, že použití PRÁVĚ těchto přepínačů je ideální. Na horním povrchu je jejich dostupnost o dost horší. Celý let mám ukazováčky vpohodě lehce opřené o oba přepínače a jsem připraven během zlomku vteřiny přepnout nastavení modelu pro momentální potřebu. Jediný další přepínač který u vysílačů používám je mžikový na ovládání stopek. JINAK VEŠKERÁ NASTAVENÍ MODELU JDOU VŽDY PŘES LETOVÉ REŽIMY. JIŽ ŘADU LET TVRDÍM, ŽE JAKÉKOLIV PŘEPÍNAČE NA DVOJITÉ VÝCHYLKY,EXPONENCIÁLY A DALŠÍ RADOBY VYCHYTAVKY JSOU NESMYSL A PRO SOUTĚŽNÍ LÉTÁNÍ MOHOU BYT PRO MODEL DOSLOVA SEBEVRAŽEDNÉ......O POKAŽENÉM VÝSLEDKU, KDY SI NECO PŘEPNETE A MODEL SE NAJEDNOU CHOVÁ DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNĚ NEŽ JINDY, ANI NEMLUVĚ.

Zde v hrubých rysech specifikace nastavení jednotliivých režimů tak jak mi přišlo na jazyk:-)

START: klapky na cca 10-15 stupnu do plusu zároven s křidélky, veliký mix křidélka do směrovky kvuli dobré ovladatelnosti na špagátě, v případě nutnosti mixování křidélek do vztlaků kvůli případným krizovým situacím při vleku, kdy potřebujete model dostat kam chcete, i když ho silon tahne do pekel :-)

Brzdy pochopitelně vypnute. Diferenciace křidélek rozumně upravena aby i při ohnute odtokovce vše mechanicky fungovalo.

VÝSTŘEL : odtoková hrana v nule nebo do mínusu, podle toho jak u daného profilu vychází nejmenší odpor, někdy zapnutý mixer výškovka do klapek pro rychlé odpíchnutí v nejspodnější části výstřelu, některým modelům to pochopitelně nevyhovuje...někdy méně (nebo nic) je více! Dostatečná výchylka výškovky na potlačení při zaklopení na vrcholu stoupání.

TERMIKA: klapky nastaveny opět podle doporučení k danému profilu, obvykle 0 až plus 4 stupně. Nastavení klapek může být asi jediný další ovladač na vysílači, nicméně já bych přestavování spíše doporučil přes menu vysílače podle daných podmínek....protože opět hrozí nechtěné přenastavení v průběhu přípravy na start a pokažení celého letu jen proto, že jsem ve větrném počasí vyvalil klapky co to šlo a eroplán  se jen bezradně plácal v luftě....Mixer křidelka do smerovky zapnuty......nicméně pro lidi kteří standardně řídí směrovku zvlášť to asi není nutností. Je důležité mít rozumně stažené výchylky na výškovce na minimum, při létání daleko od sebe není možné dostatečně přesně analyzovat chování modelu a proto můžou být velké výchylky opět vražedné pro dosažený výsledek. V poslední letech proti svému přesvědčení z dávných dob u některých modelů nastavuji exponenciální výchylky. Pochopitelně zapnuté brzdy na pravém kniplu. Klapky od 45 ti do cca 80 stupnů do plusu, křidélka mírně do mínusu a vzpínání modelu při otevření korigovat potlačením výškovky.

RYCHLOST: klapka nastavena jako na výstřel, v nule nebo do minusu. Mixer kridelka do směrovky VYPNUTY. Funkci levého směrovkového kniplu mám také VYPNUTOU, kvůli tomu abych si omylem v zatáčce nešahnul do směrovky. Někdy bývá zapnutý mix výškovka do klapek, opět však platí že některým modelům to NESVĚDČÍ a při tomto mixování se model již při první zatáčce vybrzdí! Tento mix bývá u jednotlivých pilotů a modelů absolutně rozdílně nastaven a pohybuje se na plné přitažení výškovky od 3 do 10 ti stupňů ! Brzdy mám vypnuté. Někdo používá i mixer křidélka do klapek kvůli větší ovladatelnosti stejně jako i já kdysi...dnes již razím názor používat co nejméně výchylek a mixeru :-)

VZDÁLENOST: klapky opět dle doporučení výrobce, mixer směrovka do křidélek zapnutý, ale v menším poměru než na termiku. O ostatních mixech platí to co u rychlosti a všechny někdo používá a někdo ne.

U všech letových režimů mám vždy aktivní elektronické trimy, pochopitelně v separátním nastavení pro každý režim. Takže v praxi to vypadá tak, že podle podmínek trimuji třeba i při startu na navijáku, nebo při náletu do báze při úloze C .  Hovořím pochopitelně převážně o trimu výškovky!. Nezapomeňte však, že musíte nastavit rozumně velký krok trimu tak, aby reagoval na 1-3 kliknutí. Na více není čas! Držet trim 5 vteřin je o ničem! :-)

 

 pavel.......

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)