www.F3B.eu

RC soupravy pro F3X

27.06.2009 23:08

 RC soupravy pro F3X

Před pár týdny mne Franta Bayer přivedl na myšlenku, sepsat informace o Rc soupravách,vhodných k řízení F3X strojů. Pochopitelně si nechci hrát na děda vševěda, ale pravdou je, že mi rádií prošlo rukama už poměrně hodně. Níže z větší části popisuji  aparatury, které se již nevyrábějí, nicméně jsou stále občas k prodeji použité, takže pro začátečníky dobrá volba. Předem upozorňuji, že jakékoliv použité rádio není od věci dát ke kontrole před použitím v modelu. Opět je článek rozčleněn podle let, kdy sem dané rádio používal. Dá se z toho dobře odvodit rok výroby i technologickou úroveň výrobců.
1989-1991
V této historické době počítačová rádia opravdu teprve začínala, v ČR byla bych řekl víceméně nedostupná. Pochopitelně pro většinu lidí nedosažitelná. Já jsem tenkrát měl štěstí, že jsem byl členem Libeňského klubu, kde působil elektrotechnický génius Marcel Vondruška,  který sám vyvinul aparaturu postavenou na skeletu Modely 6AM. Tento vysílač neměl s původním rádiem NIC společného! Byl schopen ovládat tříservové křídlo, včetně nastavování poloh klapek a výškovky pro tři letové režimy, brzdění butterfly, mixu výškovky do klapek a křidélek!!! Byl to opravdový zázrak. Rádio používali kluci na svahových speciálech(v trošku odlišné podobě) a pochopitelně Franta Bayer na svých celokompozitových brusech F3B. Ke konci vývoje se rádia přelaďovala na 35MHz. Fotografii bohužel již nemám k dispozici, ale byly  to krásné kousky.
1992-1993
Konečně začala fungovat firma ROBI pana Kunsta staršího. Za relativně rozumné peníze se u něj dalo koupit velice slušné rádio. Dosažitelná pro mne byla Futaba FC18-Junior. Rádio to bylo naprosto úžasné! Dvě paměti na polohu klapek mělo plus normal. Takže do něj šlo F3Béčko nasypat. Vzpomínám si ale, že velikost výchylek pro start byla i na maximum poměrně nedostatečná! Jak to bylo u pozdějších verzí opravdu netuším. Pochopitelně paměti modelů a další vychytávky. Každopádně užitnou hodnotu vlastně mělo nižší než předchozí aparát od Marcela, který byl 100% ušitý na míru závodního létání………takže vysílač šel z domu. Od té doby jsem se s touto situací setkal ještě několikrát. Špičkový vysílač, který by vyhověl 90% modelářů, nestačil pro F3B!!!
1993-1995
Na své první závody eftřibéček jsme vyrazili do Mnichova. To že to byla opravdová taškařice netřeba zdůrazňovat J a jediný kloudný výsledek byl ten, že mi pan Pustka zprostředkoval koupi olítané MC18 ky od Graupnera. Tento vysílač byl naprostá TOP třída, kterou používala celá  evropská špička. Obsahoval speciální program F3B pro 4 serva v křídle. Víceméně volné přiřazení spínačů mixů, DR a dalších funkcí, otevíralo netušené možnosti v nastavování! Vysílač měl již nainstalované přepínače v kniplech. Ve spojení s přijímačem MC20 ds …. tak nějak…to byla veliká paráda!!! MC18ka i pozdější MC20ka je stále ke koupi v modelářských bazarech a pokud by byla cena do cca 3-5 tis je  to perfektní volba pro úplný začátek. Pochopitelně že potenciometry budou chtít výměnu a celková kontrola bude dost důležitá. Jedná se o pultové rádio, ale viděl jsem již pár opravdu dobrých pilotů, kteří ho létali palcema J
1996-2001
Konečně jsem si pořídil svou vysněnou aparaturu, Futaba FC28. Vše na co si člověk vzpomenul, šlo na tomto vysílači nastavit! Mnoho letových režimu,tuším 5? Prostě vše ideální. Jakoukoliv funkci jde přiřadit k jakémukoliv přepínači, ale to hlavní byly 100% letové letové režimy. Takže u tohoto vysílače jsem začal používat nastavovaní, jak jej využívám dodnes. V podstatě jde o použití pouze DVOU přepínačů, Jeden třípolohový na START-TERMIKU-RYCHLOST a druhy na VZDÁLENOST. U FC 28 jsem je měl v kniplech. Na pravé ruce třípolohový a dvou nalevo. Na tyto přepínače je navázáno VŠE co se dané letové úlohy týká! V praxi to znamená to, že jakékoliv další přepínače, snad mimo stopek, nejsou potřeba! Na závodní létání jsou dokonce NEŽÁDOUCÍ! Je nesmyslné a nemožné stihnout ovládat něco dalšího, kdo tvrdí opak, tak se plete J Jediné co mně rozčilovalo na FC28, byly klasické trimy, kdy se musely jejich polohy vždy po přistání ukládat do paměti. Seřizování pro více letových režimů trvalo velmi dlouho. Další nedostatek byl v nastavování butterfly, kdy se výchylka klapek nastavovala pro obě serva najednou! To byl opravdový mínus! Používal jsem zásadně rx Futaba 149 DP, bylo to dokonalé spojení, které fungovalo v těch nejšílenějších podmínkách celouhlíkových modelů! Po pěti letech jsem dal vysílač pryč. Velikost krabice a tahání pultu mne opravdu nebavilo a stáří 5let mi přijde na spotřební elektroniku tak akorát. Rozhodl jsem se pro palcové rádio a basta. Změna je život J
2002
Udělal jsem si výlet do Německa k Hoeleinovi a koupil si palcové rádio Futaba 9C. Bylo to ekonomické řešení, které mne bohužel ale neuspokojilo. Vysílač vypadal na první pohled velice dobře a schopně. Již po cestě z D domů mi přišly některé funkce podivné a nedostačující, nastavit F3B byl docela oříšek a ROZHODNĚ do FC28 chyběl velikananaaaaaaanský kus. Létal jsem s ním snad 2 měsíce a řešil náhradu.
2002-2005
Řešením byla Futaba 9Z WCII ! Dostal jsem se na konec cesty poznání vysílačů J Nic lepšího už nebylo. Nicméně funkce velice podobné FC28 v Evropě však za dvojnásobnou cenu! Já jsem rádio pořídil z USA za lidovkuJ  . Obří displej poskytoval výborný přehled při programování, ale pochopitelně že byl poměrně často využitý tak ze 30%. Nemá smysl se rozepisovat o funkcích vysílače, protože podstatě všemi disponuje. Je paradoxní, že to nejúžasnější pro mne bylo použití digitálních trimů, které se pochopitelně OKAMŽITĚ ukládají do paměti aktivovaného letového režimu!!! To byl naprostý průlom při seřizování závodního modelu! Hrubé seřízení pro všechny letové fáze se dá provést za jeden let!To je opravdu pokrokové řešení, které se dnes již používá u mnoha souprav. Jediné co nebylo úplně perfektní byla váha, tuším že tak 1300 gramů a to je hodně. Při dlouhém létání na svahu mě docela bolely lokte….rádio si vždy lehce přizvedávám a tudíž není zavěšeno na kšandě. S tímto vysílačem jsem odlétal nejvíce hodin ve svém modelářském životě a rozhodně se vždy chovalo na 100% ! Opět ve spojení s rx 149 DP. Olétané vysílače se dnes prodávají stále za dost vysoké částky, za které se dá pořídit již nové rádio.
2005-2006
Začal jsem létat vrtulníky a F3B lehce pověsil na hřebíček. 9Z měla dost nalétáno a tak šla z domu. Řešil jsem co dal, byl podzim a nemělo smysl to hrotit za každou cenu že ano. Takže bylo rozhodnuto o dočasném řešení přes zimu, které nebude stát mnoho peněz. Koupil jsem si nejošklivější vysílač, která jsem kdy viděl. Futaba-Robbe FX-18 !!! Byl to úlet ale za cca 3000Kč zázrak! Výkonově na úrovni zmiňované FC18. Maličký displej byl nepoužitelný. Nicméně na 50kový vrtulník o hmotnosti 3600 gramu s předvolbami pro akrobacii stačil na 100% Na sezónu jsem měl nutkání do něj napípat i Furio, ale v březnu jsem nevydržel a vysílač dal z domu…..L Pro úplné začátečníky by toto nemusela být špatná volba, ale programování je na něm opravdu horor!
2007-2008
Hledal jsem nejekonomičtější a zároveň nejvýkonnější řešení…..volba padla na JR  9XII ve spojení se syntézovým rx JR 10DS ..tak nějak. Tento vysílač se stále prodává za VELMI dobrou cenu. F3B se do něj dá naprogramovat celkem solidně. Pozor ale, jde o verzi II.!!! První verze byla o ničem- neobsahovala letové režimy. Myslím však, že svoboda při přiřazení spínačů nebyla 100% ale létat se s tím dalo celkem dobře. Ostatně na mistrovství světa ve Finsku v roce 2005 s ním tuším létal i Joe Wurst! Pakliže dnes řešíte koupi značkového vysílače, jistě se zamyslete i nad touto volbou. Poměr cena/výkon je výborná! S funkčností jsem neměl problém. Vřele doporučuji!
2008-2009
Dostal jsem nabídku na koupi skoro nepoužitého vysílače Futaba MZ14. Bylo to tak moc lákavé, že jsem neodolal a vysílač  si pořídil. V té době se začalo velice rozmáhat pásmo 2,4 Ghz, takže jsem na inzerát zakoupil skoro nové PCMG3 přijímače na 35MHz za legrační ceny. U tohoto vysílače nevím co psát, snad jen heslovitě klady a zápory.
 
Plusy
-špičkové programování, neomezené možnosti nastavení
-dokonalá ergonomie krabice
-podsvícený displej, možnost programování večer nebo za šera
-naprosté přizpůsobení ovládacích prvku pilotovi
-lion akumulátor typu SONY běžně dostupný v obchodní síti
-nastavení kanálu 35MHZ pod a nad pásmem plus B-pásmo !
-přenos změny kanálu v rx G3 bezdrátově
-dotykový displej je fajn 
-pro mne perfektní design
 
Mínusy
-vysoký odběr podsvíceného barevného displeje!!! Stačí pouze na 1,5 hodiny programování !!!!!!!!
-špatně čitelný displej na slunci
-vysoká váha, cca 1300 gramů
-pochybné řešení bajonetového připojení antény, které se povoluje!!
-při rychlé výměně aku a jeho vyndání ještě před uložením dat po vypnutí tx, dojde k totálnímu resetu paměti modelu!! V dnešní době zarážející!!!!
- celková pomalost vysílače při programování
 
2009.……
Co dál???
Dále snad už jen nějaké mé tipy a postřehy z poslední doby.
Přijde mi dobře, že Futaba přišla s pultovým vysílačem FX30, který vpodstatě nahrazuje FC28, za rozumné peníze asi umí vše co má MZ14ka. Jen když jsem si ji naživo prohlížel, tak displej je dost pidi a jeho čitelnost nic moc. Stejné platí o palcové verzi 12FG.  Váha FX30ky je směšná, tipuju tak 750 gramu i s baterkami!!!! Nadhera! To co mne poslední dobou vrtá hlavou, je nový Hitec Aurora! Za 9tis zda se luxusní rádio….ale jak je známo, to se dá zjistit až při provozu………
Já osobně svou MZ14ku dám do šrotu, až Jeťáci přijdou se svým vysílačem, který bude vpodstatě velikosti PDAčka s perfektním displejem z Iphone se dvěma kniply,  to bych opravdu bral. Pochopitelně s kompletní telemetrií včetně gps, napojením na noťas a hlasovým výstupem, který by mi při tréninku předával informace o okamžité výkonnosti modelu J a mých chybách………tak asi tak
Letu zdarec!
Pavel….
 

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)