www.F3B.eu

Po 18 ti letech...........

01.12.2012 12:39

Po 18 ti letech.....

Přesně v roce 1995 jsem si naposledy zalétal se soupravou Graupner MC20. V té době to bylo to nejlepší rádio pro soutěžní létání v kategorii F3B co bylo na trhu. Od té doby až do loňského roku už to byla pouze a jedině Futaba, která mě provázela při jakémkoliv létání. Celkem šest vysílačů Futaba, jeden JR a jedna Sanwa
Po několika vlažnějších soutěžních sezónách jsem opět dostal chuť začít pořádně létat. Již měsíc a půl poletuji s novým soutěžním strojkem Fosa Lift a musím říci, že mě opravdu navnadil do další sezóny! Takže špekuluji nad výkony a seřízením. Snažím se nainstalovat svůj výškoměr Alti2, ale do štíhlého trupu nemám šanci. Takže se mi v hlavě začínají rodit různá řešení a nakonec i celkem bezbolestný plán. Vzhledem k tomu, že mě vždy velice rozčilovalo analyzovat lety na letišti z notebooku, bylo ideálním řešením použití telemetrie s přenosem dat v reálném čase a zároveň možností dodatečného rozboru v kompu. Já jsem vlastně vždy potřeboval vědět maximální výšku po výstřelu v závislosti na nastavení těžíště, háčku, klapek, silonu, průměru bubnu navijáku. Představa, že budu pořizovat nějaký telemetrický systém mě hodně odrazovala, vyznat se dnes v nabídce je dost šílené a náročné na čas a energii. To co mě z čistajasna napadlo bylo kompletní přesedlání na systém Graupner Hott! Rozhodnutí mi trvalo asi jeden den. Vše hovořilo jasně v jeho prospěch a jsem stále přesvědčen, že bylo správné! Soupravu MX20 jsem si vzal do ruky již v létě na závodech od Petra Hulíka a první co mě napadlo bylo, že se mi perfektně drží, všechny ovládací prvky jsou na dosah prstů, váha příjemná a mimo jiné, že není zdaleka tak ošklivá jako se mi zdála na nějakých fotografiích které jsem kdesi zahlédl. To co je na systému Hott velice zajímavé je hodně dobrá cena setů vysílaču s rx a široká nabídka levných modulů. Modul se zapojuje přímo do RX! Kupříkladu modul výškoměru/varia stojí necelých tisíc korun, kombinovaný modul GPS/vario/výškoměr je za cca 2300 ,-. Rozměry výškoměru jsou opravdu miniaturní a vejde se kamkoliv, modul s GPS je poněkud větší díky placaté anténě na příjem signálu ze satelitů, nicméně po vyndání z krabičky se mi do Fosy vejde na milimetr přesně. Takže jsem koupil set vysílače MX20 s RX GR16 a vario modulem a začal s instalací a programováním.
MX20 Ergonomie Je perfektní! Vysílač se špičkově drží v ruce i při házení modelu na navijáku, je lehký, kniply mají optimální usazení ve skříni TX, dosah prsty na všechny ovládací prvky je skvělý, vyvážení na popruhu dostačující(většinou popruh na vysílač ani nepoužívám, za ucho se velmi dobře nosí (bože, zase jsem vzpomněl na šílený Fasst modul Futaby na FG12 ce!).
MX20 SW Mnohokrát jsem zaslechl, že je Graupner velice specifický na programování soutěžního F3B modelu. Ne že by to byla slova hanlivá, spíše snad rozpačitá. Nicméně vím, že s tímto rádiem dnes létá řada špičkových pilotů a byl jsem ochoten udělat určité ústupky za cenu telemetrie.Takže popořadě. Souprava MX20 je opravdu TOP třída vysílačů a soutěžní model umožňuje nastavit perfektně, veškerá nastavení přepínačů jsou naprosto volně programovatelná a prizpůsobíte si je svým zvyklostem! 7mi letovým režimům lze nastavit prioritu. Máte k dispozici několik druhů stopek. DR/EXP nastavujete pro každý režim zvlášť. V případě nouze máte spoustu programovatelných mixů jak skutečných tak i virtuálních, takže svého cíle dosáhnete!
Jak jistě tušíte, nyní bude následovat ono pověstné ALE. Takže, posledních deset let jsem se prostě u Futaby a poté i u SanwySD10 asi poněkud namlsal, ale některé věci by mě nenapadlo, že nastavit prostě nepůjdou.....hovořím o neutrálech serv. U Futaby MZ14 bylo toto řešeno snad až příliš sofistikovaně, SUB trim všech serv mohl být buď globální pro všechny režimy, nebo i separátní pro každý režim zvlášť. Ve skutečnosti toto řešení mohlo dojít do šílených kombinací, protože bylo doplněno ještě dvěmi polohami odtokovky křídla v každém letovém režimu. U MX20 je to ale poněkud jiná a to slabší káva! Trimování neutrálu všech serv je v základním nastavení pro všechny režimy společné, toto by bylo dostačující. Po přechodu na nastavení odtokovky pro danou fázi letu však budete marně hledat další obrazovku! Nastavení je společné pro obě serva klapek stejně tak jako pro obě serva křidélek! Naprosto upřímně říkám, že jsem s tímto u Fosy neměl problém a teoreticky by s tím neměl mít problém nikdo, ale! V případě jakékoliv odlišnosti serv a jejich náhonů na jednotlivých polovinách křídla to bude problém! To samé řešení se opakuje u nastavení Butterfly, opět jedna hodnota pro levou i pravou půlku. 99,5% ostatních modelů s tím problém mít bude, připomínám že Fosa Lift je v současné době jeden z nejlepších F3B závodních strojů na světě a zpracování RDS náhonů klapek a křidélek má špičkově odladěné! Pokud dojde na zalétávání, tak narazite na další a myslím už poslední botičku :-) Osobně jsem vždy ladil velikost výchylky výškovky zvlášť na přitažení i potlačení.....jojo, tušíte správně! Tato důležitá funkce musí mít shodnou hodnotu na obě strany. Tyto požadované vlastnosti měla 9Z, MZ14, 12FG, SD10. A to je z negativ vše! Rozhodně jsou ostatní funkce, způsob programování i vlastnosti SW špičkové a tyto nedostatky podle mě vychází z filozofie SW Graupnera. To, že téměř každý měsíc vychází aktualizace SW dává naději, že budou doplněny. Toto je z mého cca 5 hodinového programování zatím vše, pokud jsem se v něčem spletl, velice rád se nechám vyvést z omylu!
MX20 telemetrie Nemám slov! Je to zázrak na entou. Pokud i přesnost čidel bude uspokojivá, je to absolutně fenomenální řešení! Napětí RX na displeji TX, alarm při jeho poklesu je úžasný! Údaje výšky jsou velice dobře čitelné a její hlášení v češtině do sluchátek nemá chybu! Cvaknu mžikový spínač a paní mi to prostě pošeptá do ouška :-) To co je na houby, je absence reproduktoru v samotném vysílači a nutnost dopojení sluchátek. Určitě jej nějakým způsobem do vysílače naimplementuji, protože startovat eroplán na navijáku se sluchátky na uších je absolutní blábol! :-)

Závěr: MX20 je úžasná aparatura za skvělou cenu, MÁM Z NÍ VELIKOU RADOST!

letu zdarec

….pavel
 

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)