www.F3B.eu

Brutální úlet, který musím zažít znovu!

17.07.2022 18:35

Byl to úlet a masakr!

 

Připadal jsem si jak kdybych byl znovu na prvních mezinárodních závodech F3B v Mnichově, kdy jsem byl opravdu rád že jsem rád….jak by řekl klasik. Vše bylo nové, nevyzkoušené, na vše jsme se vyptávali okolních pilotů, které jsme vlastně ani neznali….

 

Když před půl rokem zavolal můj kamarád Jarda a do telefonu mi přátelsky řekl, jedeš na Mistrovství Světa GPS Sport, přišlo mi to jako dobrý nápad. Po krátké debatě jsem řekl OK, počítejte se mnou, rád tu kategorii vyzkouším. Následovalo několik měsíců dokončování modelů, nakupování hromady vybavení a konečně týden před závody přišel i zálet osazené verze pro GPS. Teoreticky jsem se připravoval pochopitelně s předstihem, ale jak je všem asi jasné, praxi ničím nenahradíš. Tři dny před závody jsem byl rád, když jsem nastavil kompletní systém pro let. 

Model jsem dostal již o měsíc dříve, nicméně bez nainstalovaného zařízení pro soutěžní létání. Ztrávil jsem s ním týden v horách ve střední Itálii a musím říci, že letovými vlastnostmi to bylo příjemné přerostlé F3B :-) Létat s modelem o rozpětí 4,5 metru je nádherné a pokud výkony dosahuje na špičku, je to hluboký zážitek. Žádný prkeňák, tahle mašina držela rychlost a přeletů z jednoho údolí do druhého si ani nevšimla. Při hmotnosti cca 5,5 kg radost. Užil jsem si s ním krásné chvíle, zase je to krok směrem ke skutečnému závodnímu větroni. Slíbil jsem Jardovi, že natočím nějaká videa a udělám pár fotek.

OK, ale to byl jenom začátek brutální školy GPS létání!!! Před závodem jsme se sešli na jeden trénink. Obecně mám rád veškeré moderní technologie a dělá mi radost je poznávat a učit se. Celý život s modely létám “na oči” a vždy jsem si říkal, že toto je prostě nejvíc……ovšem přiznávám, že jsem se mýlil! V GPS modelech je jednotka pro sběr veškerých dat a jejich přenos v reálném čase na zem. Snadno se to napíše, ale co jsem zažil se nedá popsat. V modelu je GPS senzor pro sběr a přenos všech dat o letu z modelu směrem k pilotovi. Doplněn je i senzor tlaku pro vário, ovšem se zařízením pro kompenzaci rychlosti letu za pomoci venturiho trubice! Znamená to, že pokud lehce přitáhnete, nezačne vário ukazovat stoupání. Opravdu Vám ukáže stoupání, až když vzduchová hmota kolem modelu začne stoupat vzhůru! To je prostě MASAKR! Můžete si osahat vzduch v daném prostoru a podle toho se v něm s modelem pohybovat. Konečně jsem všechny ty stoupáky co jsem celý život tušil viděl! Stoupáky mají tvar oválů, banánů, brambor, půlměsíců atd.atd. 

Bylo mi jasné, že pokud tuto kategorii někdo létá více než týden, bude v tom dobrý! No a toto se mi potvrdilo ma 100%.

Přesto jsme na Mistrovství Světa GPS Sport odjeli a těšili se na nové zkušenosti a velikou školu. Stalo se. Po dvou soutěžních dnech došlo na má slova, že bude veliký úspěch to přežít a dovézt domů celá letadla. Po pátém dnu, jsme trošičku pochopili taktiku létání v “horních výškových patrech” a po první rychlosti nám i došlo, jak je důležité se vyvarovat trestných bodů za vysokou rychlost a výšku při vletu do soutěžního letu. GPS je jediná kategorie, kdy jdu ze soutěžního letu spráskaný jako pes a mám boží pocit ze závodění! Po špatně zaletěné rychlosti na F3B je člověk zklamaný, ale tady si říkám “super závod”! Kroužíte si termiku ve 400 metrech a v 500 začne vário teprve opravdu šílet a těšíte se, jak v tom brutálním vzduchu budete valit 150 km/h! Při soutěžním letu se řeší taktika rychlosti, kvalita vzduchu, pilotáže….a na vše je pouze jeden pomocník! No je to dokonalé! Nemám slov, jak mě to dostalo. Pokud bychom na tento závod jeli v jiné sestavě pilotů a navigátora, řekl bych, že bychom potajmu ujeli druhý den v noci :-) Jenom to přežít a odlétat všechna kola (byť občas s nějakou tou nulkou) by každý nedal. 

To co je famózní na této kategorii je fakt, že trénink doma za barákem má všechny aspekty soutěžního letu. Vše se měří naprosto stejně jako na závodech! Žádní pomocníci, žádné další měření! Můžete se učit stále, bez dalších potřebných lidí kolem a s tím spojených nákladů! Prostě na své letiště přijedete, v aplikaci na tabletu/telefonu umístíte trať a nastavíte její základní atributy a jdete létat. Naučit se držet stopu na štrece nad hlavou, není žádná legrace. Zkuste letět skoro kilometr rovně optimální rychlostí bez ztráty květinky. Veškeré tyto tréninky můžete odesílat do celosvětové online ligy a sledovat tak jak se vyvíjí Vaši soupeři v průběhu celého roku https://www.gps-triangle-league.net  Pochopitelně, že všechny své lety máte zaznamenány ve svém zařízení, které používáte na navigaci letu. Vidíte trasu, rychlosti jednotlivých trojúhelníků, místa kroužení, výšky. Výrobce systému pro sběr a přenos dat. https://www.rc-electronics.eu stále pracuje na vývoji a zdokonalování. Navíc je to aktivní (a velice dobrý) pilot s notnou dávkou empatie ke svým soupeřům. Mimo systémů pro GPS kategorii vyrábí i zařízení pro skutečné soutěžní větroně. Pro přenos telemetrických dat se používá datová linka vlastního zařízení plus jako záloha systém několika výrobců RC souprav (Jeti, Graupner, Powerbox). Pozemní zařízení Vás jednak naviguje výškově a zároveň do určité míry i směrově.

Po závodech mi došel jeden jejich důležitý aspekt, pro který mě to celou dobu moc bavilo. Všichni piloti dodržují svatá bezpečnostní pravidla! Celá skupina v termice krouží vždy na jednu předem danou stranu, přednost má kroužící model a vyhýbání se vždy provádí vpravo. Zároveň by se mělo zabránit optickému křížení modelů v obdobné výšce. Navíc si na startovní čáře pomocníci navzájem sdělují aktuální výšky svých pilotů v jednom komíně. Prostě zázrak! Srážek na vzdálenosti nebo při termice na eftřibéčkách jsem viděl a sám zažil moc, na GPS mistrovství pouze jedinou.

 

Třicet let létám F3B a začátky byly opravdu těžké, nicméně skoro v 50ti vyrazit znovu na tuhle pouť a být za absolutního outsidera, to je sakra nářez! Vím, že i když F3B miluji celý život a je to má největší láska, tak lepší než 12. na světě nebudu :-) (MS 2019 Jeseník) Také vím, že pokud bych teď a hned vše opustil (rodinu, práci, ostatní koníčky) a chtěl dosáhnout na prvních 5 příček v F3B na světě za cenu šílených časových a finančních investic, tak to asi dokážu…….ale to asi nechce nikdo. V GPS Sport nezakrním a do smrti se mohu učit a bojovat o bednu :-) i když zatím dost vzdálenou…

 

Letu zdarec….Pavel

Vyhledávání

Kontakt

Pavel Marek Libeňský modelářský klub Praha 8

www.F3B.eu  www.F3G.eu

Nyní mé domény :-)